Det skall idag inte mycket till för att förstöra ett företags anseende, då det aldrig varit lättare att uttrycka sina åsikter eller lägga ut innehåll på internet. Det kan därför för alla företag vara en viktig och givande investering att utföra förebyggande rykteshantering för att skydda sig mot dåliga rykten på internet.
På sociala medier, forum, recensionssidor, bloggar med mera, kan man idag lätt ge uttryck för attityder och åsikter om ett företag eller en produkt.
Denna typ av webbsidor är av denna anledning mycket starka eftersom de har många användare och är mycket dynamiska, vilket faller i god jord när det kommer till Googles algoritmer för högre ranking. Problemet är att många utnyttjar detta för att ödelägga ett företags anseende. Med förebyggande rykteshantering kan ett företag förhindra att detta påverkar deras rykte.
Dåliga rykten kan ta många olika former. Det kan vara muntligt: att människor i sitt nätverk pratar illa om ett företag. Det kan ske i medier offline: tryckta medier, TV, radio med mera, där antingen seriösa eller oseriösa medier belyser en händelse som sätter företaget i dålig dager. Det kan även ske online, där sökmotorer som Google indexerar allt innehåll på nätet. Den sistnämnda formen kan förebyggas med förebyggande rykteshantering som effektivt går in och mildrar den dåliga publiciteten.
Enligt Danmarks Statistik föredrar 92 % av danska internetanvändare Google när de ska leta efter en produkt, ett företag, en person och så vidare. Ovannämnda sätt kommer alla på det ena eller det andra viset resultera i att det dåliga ryktet kommer ut på nätet. När Google indexerar så gott som allt på internet och presenterar det i sökresultat är internet ett medium som det är viktigt att stå på god fot med.
Blir ett dåligt rykte synligt i Googles sökresultat är det ingen tvekan om att det kommer ses av existerande eller kommande kunder, samarbetspartners, leverantörer, distributörer, vänner och familj med mera.
Alla företag och deras nyckelmedarbetare kan råka ut för dåliga rykten. Alla företag med dåliga rykten online kan också vara säkra på att förlora kunder om de inte gör något åt de dåliga ryktena. En studie av undersökningsföretaget YouGov visar att inte mindre än 70 % av danskarna väljer bort att handla från ett företag om de stöter på dåliga rykten om dem online.
Dåliga rykten kan alltså kosta ett företag riktigt mycket pengar om de inte går in proaktivt i kampen med förebyggande rykteshantering.
Många företag underskattar nämligen hur stora förlust det kan vara med ett dåligt rykte på internet.
Genom att investera i förebyggande riskhantering kan ett företag försäkra sig om att ett viktigt medium som Google inte presenterar företaget felaktigt och missvisande för användaren som hittar dig genom Google.
ATAKs arbete med förebyggande rykteshantering säkerställer med förebyggande åtgärder att dåliga rykten om ditt företag inte får möjlighet att synas på de första sidorna av Googles sökresultat – kontakta oss redan idag för att komma igång med förebyggande arbete.
Att få hjälp av oss kostar från SEK 5.800 exkl moms.
Kostnaden varierar därefter beroende på fallets storlek och karaktär
Är du intresserad av att veta mer om hur du hanterar ett dåligt rykte på nätet?
Kontakta ATAK på 406 43 5050 eller tryck på knappen nedan.