Falska omdömen på Trustpilot är ett problem som många företag brottas med idag. Plattformar som Trustpilot syftar till att göra konsumentens köpbeslut mer transparent genom att förmedla tidigare kunders upplevelser. Transparens kräver dock att samma spelregler gäller för både recensenter och företag. Tyvärr händer det att falska omdömen publiceras på Trustpilot, vilket kan få stora konsekvenser, särskilt för små och medelstora företag.
Mäktiga användare
Trustpilot har ett gott och konstruktivt syfte – att företag ska kunna få feedback från sina kunder och förbättra sig. Plattformen ska främja transparens genom att vara fri från censur och genom att företag inte kan välja vilka kundomdömen som visas. Samtidigt kan det hjälpa konsumenter att undvika företag med många negativa recensioner.
Men vad händer om de negativa omdömena är falska?
Det kan vara förödande, särskilt för små företag, som tydligt märker av när kunderna börjar välja bort dem på grund av falska negativa omdömen. Statistik visar att 92 % av globala konsumenter medger att onlineomdömen påverkar deras köpbeslut.
Falska omdömen är ett problem som Trustpilot erkänner och arbetar med:
”Vi fortsätter att tänja på gränserna med nya initiativ för att säkerställa att omdömen på Trustpilot förblir en trovärdig informationskälla.” – Carolyn Jameson, Chief Trust Officer, Trustpilot.
Trots dessa ”nya initiativ” är problemet med falska omdömen på Trustpilot fortfarande högst aktuellt.
Trustpilots nuvarande modell ger användarna stor makt att skriva omdömen – sanna som falska. Alla som har en e-postadress kan skriva recensioner på Trustpilot, och kontrollen över innehållet är minimal. Detta är i sig problematiskt. När 70 % säger att de skulle välja bort ett företag med negativa omdömen, kan konsekvenserna vara direkt skadliga för företagen.
Varför skriva falska omdömen på Trustpilot?
Motivationen för att skriva falska negativa omdömen på Trustpilot kan vara svår att förstå. Målet verkar dock vara att skada företaget, eftersom det är ett faktum att kunder väljer bort företag med negativa recensioner. Det är alltså ett sätt att försämra företagets chanser att få nya kunder.
Ofta används Trustpilot av missnöjda kunder för att straffa företag – eller i värsta fall som ett utpressningsverktyg. Kunder kan till exempel säga: ”Om jag inte får X, så ger jag ett negativt omdöme på Trustpilot.” Det finns tyvärr flera exempel där negativa omdömen används på detta sätt, särskilt mot små företag, där konsekvenserna kan bli förödande.
När falska omdömen används som vapen
Ett annat exempel på falska kundomdömen på Trustpilot, som vi på ATAK Nordic tyvärr ser ofta, är i samband med en så kallad shitstorm. När ett företag hamnar i en shitstorm kan man nästan garantera att det kommer att få en mängd negativa omdömen på Trustpilot. Många av dessa ”omdömen” är ofta inget annat än kränkande kommentarer riktade mot företaget – följt av ett betyg på en stjärna. Detta sänker genomsnittsbetyget för det drabbade företaget.
Det finns även flera exempel på influencers som uppmanar sina följare att ge negativa recensioner till ett företag. Många skriver då ett negativt omdöme trots att de aldrig haft någon kontakt med företaget. Syftet är enbart att skada företagets rykte, och här är falska omdömen på Trustpilot tyvärr ett effektivt verktyg.
Avsändaren vet nämligen att kundomdömen är avgörande för ett företag. Särskilt små och medelstora företag, vars framgång och kundbas är starkt beroende av deras betyg på Trustpilot, kan drabbas hårt. Falska negativa omdömen kan ha direkta ekonomiska konsekvenser. Dessutom kan det ta år att återbygga ett gott rykte på Trustpilot, eftersom detta endast kan ske en positiv recension i taget.
Vad kan man göra?
Om ditt företag har blivit utsatt för falska omdömen på Trustpilot finns det lyckligtvis hjälp att få. En professionell byrå som ATAK Nordic kan hantera problemet, men processen är ofta krävande, och det rekommenderas därför inte att försöka hantera det på egen hand.
Om ditt företag hittills har sluppit falska kundomdömen på Trustpilot kan det vara en god idé att få rådgivning för att skapa en skarp strategi för Review Management. På så sätt kan ditt företag samla in positiva omdömen och använda dem aktivt i marknadsföringen, samtidigt som ni skyddar er mot potentiellt falska negativa omdömen i framtiden.
Kontakta en av våra specialister inom Review Management för ett kostnadsfritt samtal redan idag.