Har du eller ditt företag råkat ut för orättvisa dåliga rykten, en så kallad ”shitstorm” eller på annat sätt delning av stötande information på internet? Då erbjuder vi en process där vi med bakgrund av ditt eller ditt företags behov skräddarsyr en strategi för att på bästa möjliga vis hantera situationen.
Baserat på vår mångåriga erfarenhet av Online Reputation Management har vi stor insikt i hur man bäst når resultat i förhållande till att förstärka eller ändra ditt företags eller ditt personliga varumärkes rykte online.
Då våra lösningar inom Online Reputation Management berör personlig och ofta konfidentiell information är det viktigt att du som kund känner att du är i säkra händer hos oss. Vi arbetar med fullständig sekretess och diskretion.
Alla fall är olika när vi arbetar med Online Reputation Management. Vår utgångspunkt är alltid vem kunden är och hur fallet ser ut.
Det är viktigt för oss att få en överblick över vem du eller ditt företag är, fallets omfattning och karaktär samt dina förväntningar, innan vi gemensamt lägger upp en strategi för hur din Online Reputation Management med oss kommer förlöpa.
Öppenhet och gemensam förståelse för uppgiften är viktigt för oss när vi arbetar med Online Reputation Management, så att du som kund får en fullständig förståelse för hur vi närmar oss uppgiften.
Befinner sig du eller ditt företag i en situation där du gärna vill rensa upp i ditt digitala rykte, stärka din digitala identitet eller på annat sätt arbeta med din närvaro online, ta ett samtal med en av våra experter och ta reda på vad vi kan göra för dig.
Ett företag eller privatperson kan av olika anledningar hamnat på internet med ett dåligt rykte. Det är med Online Reputation Management möjligt att påverka ditt eller företagets varumärke och rykte online i en positiv riktning och därmed förbättra ert rykte online.
ATAK blir ofta kontaktade på grund av förtvivlan över olyckligt innehåll i till exempel Googles sökresultat som påverkar deras rykte online. Det skulle till exempel kunna vara information om gamla konkurser eller en mycket missnöjd kund av tusentals nöjda kunder som har skrivit en avsiktligt dålig recension utan något intresse för en lösning gentemot företaget.
Kanske har du drabbats av ett missnöjt ex som har skrivit personlig information om dig på internet. Eller också vill du börja om på nytt efter ett misslyckat företagsäventyr. Diverse konflikter mellan personer och företag kan ofta skapa ett dåligt rykte.
När det dåliga ryktet finns på nätet kan det snabbt bli mycket svårt att kontrollera. Den negativa publiciteten kan påverka ditt rykte online samt företagets varumärke och ekonomi i en mycket olycklig riktning. Även om konflikten mellan parterna blir löst kan ditt rykte online fortfarande påverkas av den dåliga publiciteten och det är här som rykteshantering kommer till undsättning.
Med de möjligheter som internet ger oss idag har det aldrig varit lättare att söka upp information om både privatpersoner och företag. Det har därför heller aldrig varit viktigare att ha koll på sitt rykte online och inte låta dålig publicitet ligga kvar. Du har bara en chans att lämna ett förstahandsintryck på nya bekantskaper såväl som potentiella kunder och samarbetspartners – och det gäller att lämna ett bra sådant.
”Vår uppgift är att bearbeta det negativa ryktet eller göra det oönskade innehållet mindre synligt i sökresultaten”
Om du har dålig publicitet liggande kan det gå ut över både privat- och arbetslivet och i värsta fall kan det för företag resultera i påverkat rykte och ekonomi till den grad att det slutar med uppsägningar och nedläggningar.
Det får konsekvenser om du har dålig publicitet liggande tillgängligt på nätet då de som stöter på det kommer lita på det de läser. Det visar en studie utförd av undersökningsföretaget YouGov där 78 % av de tillfrågade svarade att de litar på rykten och recensioner av företag oavsett om de är bra eller dåliga.
Undersökningen visar också att 82 % av danskarna letar efter omnämnanden av ett företag online innan de beslutar sig om de vill handla eller inleda ett samarbete med dem. Dessutom skulle 70 % av danskarna välja bort att handla från ett företag som har ett dåligt rykte online.
Dåliga och negativa rykten skall bearbetas och överröstas med positiva rykten och innehåll och det är det som Online Reputation Management medverkar till. Vår uppgift är att bearbeta det dåliga ryktet från sökmotorernas index eller göra det oönskade innehållet mindre synligt i sökresultaten till den grad att det dåliga ryktet inte längre påverkar företagets varumärke eller omdöme online.
Arbetet med Online Reputation Management kan variera från ett par månader upp till ett par år. Det dåliga ryktet analyseras grundligt och får sin individuella strategi.
Detta avtalas inbördes och vi håller dig underrättad under hela processen.
Vi har naturligtvis tysthetsplikt och arbetet med Online Reputation Management, dåliga rykten och ditt omdöme online är konfidentiellt oavsett om kunden är ett företag eller en privatperson.
Vi dömer aldrig kunder på förhand men i vissa fall har vi nekat Online Reputation Management, då vi har känt att vi inte kan sätta vårt namn på resultatet.
Att få hjälp av oss kostar från SEK 5.800 exkl moms.
Kostnaden varierar därefter beroende på fallets storlek och karaktär
Är du intresserad av att veta mer om hur du kan bli av med ett dåligt rykte på nätet?
Kontakta ATAK på 406 43 5050 eller tryck på knappen nedan.