Ett rykte på nätet kan liknas vid personer, produkter och företags rykte i det verkliga livet. Om en vän säger till oss ”använd aldrig dammsugare från Herr Jensens Dammsugare, dem sprider mer damm än de suger upp”, så undviker vi naturligtvis att köpa dammsugare från Herr Jensens Dammsugare. Samma gäller på nätet. Om vi letar information om en viss produkt och de första tre sidorna i sökresultatet består av dåliga recensioner om ett visst märke, så väljer vi naturligtvis ett annat märke.
Skillnaden på ett rykte i verkliga livet och på nätet är att all information på nätet indexeras – alltså sparas – av sökmotorerna.
Det innebär att en gammal tvist mellan kund och företag, som inte längre är relevant eller aktuell, kan få oförtjänt mycket uppmärksamhet om den förekommer på första sidan i sökresultatet.
Rykteshantering går ut på att rensa upp i de dåliga ryktena och kommentarerna samt säkerställa att det bara är önskvärd information som är synlig när nya bekantskaper eller potentiella kunder och samarbetspartners letar efter dig eller ditt företags produkter eller tjänster.
Är du intresserad av att veta mer om hur du hanterar ditt rykte online?
Kontakta ATAK på 406 43 5050 eller tryck på knappen nedan.